Followers

Monday, September 30, 2013

Kau bersama dengan siapa? Siapakah yang bersama dengan kau?


Assalamu'alaikum semua.

Sejak kebelakangan ini, banyak yang aku telah pelajari dalam tentang kehidupan di dunia yang serba kekurangan ni. Sememangnya dunia ini tidak dan tak akan pernah adil buat semua. Tapi, dalam ketidak-adilan itu, datangnya konsep keseimbangan (neutralisation). Bagaimana kita nak kecapi keseimbangan itu, terpulang dengan cara kita handle masalah-masalah yang kita hadapi. Adakah kita betul-betul percaya terhadap kuasa Allah atau tidak? Tepuk dada, tanya iman.

Apa yang aku nak ceritakan kali ini; mungkin simple, mungkin rumit. Tapi penilaian itu bergantung kepada pembaca2 sekalian. Okay, here it goes:

Perkara ini melibatkan perhubungan (relationship) terhadap orang sekeliling kita. Bagaimana kita nak tahu orang yang bersama2 kita itu adalah mungkin yang telah Allah takdirkan untuk bersama2 kita? Okay. Macam ni: Kita berhubung dan membina relationship dengan ramai orang. Kita juga telah pilih orang2 yang terpenting buat kita. Orang2 yang kita sayang, orang2 yang kita betul percaya.

Selepas itu, kita telah melakukan satu kesilapan, tidak kira kecil atau besar. Pada masa ini, akan berlakunya satu proses, iaitu proses "perpisahan". Akan ada antara orang yang kita telah pilih itu: orang yang kita sayang, orang yang membuatkan kita sanggup bergolok gadai harta benda, kederat dan masa untuk kebahagiaan mereka, orang yang kita percaya, akan TINGGALKAN kita. Pada masa inilah pelbagai konflik akan berlaku: kesedihan yang melampau, emosi terganggu, dan sebagainya. Segala2nya negatif.

Pada masa ini juga, kita akan melakukan apa saja: meggadaikan MARUAH DIRI dan sebagainya, semata-mata untuk menebus kesalahan kita. Sampai satu tahap, kita sendiri merasa sangat letih dan sangat kecewa dengan diri sendiri. Sampai tahap nak bunuh diri pun ada. Seriously, bila bermain dengan emosi, apa-apa pun boleh berlaku. Trust me.

WALAU BAGAIMANAPUN...

Selepas kita alami proses itu, kita akan dapat mengenalpasti, siapa yang akan terus bersama kita dan sentiasa memaafi, masih bertungkus lumus untuk bantu mengubah diri kita, tidak berputus asa terhadap diri kita, orang yang sentiasa memberi peluang terhadap diri kita. Ya, mungkin mereka akan menjauhkan diri dari kira dalam proses diatas buat sementara waktu, tetapi itu semua demi untuk melihat perubahan atas diri kita. I know, it's not right. And sometimes, it is not even fair. Kita akan rasa, "Mana dia? Waktu aku perlukan dia disisi aku, waktu itu juga dia pergi." Tapi sedarkah kita bahawa dari jauh, mereka lihat kita dan mendo'akan kita agar kita jadi lebih kuat? Kita tak tahu kan. Ahhaaa... jadi, gunakanlah konsep HUSNUZON. ^_^ Percaya kepada Allah, percaya kepada proses.

Nanti, akhirnya, kita akan tahu, siapa sebenarnya yang akan berada disisi kita. Seriously. Dan mereka itulah sebenar2nya yang menerima kita seadanya; kelebihan dan kekurangan. Mereka nak tengok kita berubah menjadi yang lebih baik. It's okay, memang susah untuk tunjukkan kita dah berubah. Tapi tak perlu itu semua. Yang penting, buktikan pada diri sendiri yang kita mampu berubah, berusaha untuk berubah kearah yang lebih baik. Satu hari nanti, mereka sendiri akan nampak hasilnya. Slow2 tak apa. Asalkan ada perubahannya.

They will slowly come to us. BUT, never forget to REALLY APPRECIATE THEM. You put your trust in them, and on the same time, they also put their trust in you. So, DON'T SPOIL IT. Jangan ambil kesempatan yang negatif terhadap mereka. Kita mungkin tak akan dapat bersama dengan mereka lagi lain kali. Kemaafan, ya. But, togetherness, it is hard to get. I know, we are not perfect and sometimes, we tend to make the same mistakes all over again. Tapi, sampai bila, kan?

Jangan mudah berputus asa. Jika kita sayang pada mereka, jika kita perlukan mereka, BERUSAHALAH. Tak guna jika kita hanya bersedih sepanjang masa tanpa berusaha. Tak guna jika kita asyik duduk dalam 'zaman lampau', zaman yang penuh dengan kesilapan tanpa berusaha untuk berubah. Menangi hati orang yang kita sayang dengan cara tunjukkan pada mereka yang kita betul nak berubah dan kita perlukan mereka. Tapi jangan terlampau gopoh dan desperate. Nanti jadi lain pulak. kena banyak BERSABAR! Seperti yang saya mention tadi, SLOWLY.

Pada masa yang sama, JANGAN BERUSAHA DAPATKAN ORANG YANG SENTIASA CUBA UNTUK MENJATUHKAN DIRI KITA DENGAN MENGAIBKAN KITA DEPAN KHALAYAK RAMAI. Trust me, it's not worth it. Buang masa. Buang tenaga, Buang duit. Memang dulu, mereka antara orang yang kita percaya, orang yang rapat, orang yang kita sanggup bergolok gadai harta dan tenaga, tapi bila kita buat kesilapan, mereka hukum kita dengan lakukan sedemikian. A BIG NO NO! Even kita dah berusaha untuk meminta maaf pun, mereka tak pandang itu semua. Sebaliknya, mereka masih bertungkus lumus menjahanamkan diri kita. Whoaaa! What kind of person is that, people???

Apa-apa pun, orang yang betul maafkan kita, orang yang betul menerima kita seadanya tak akan biarkan kita terjatuh walau macam mana sekalipun. They'll teach us a lesson bila kita terjatuh sekali lagi. Yes, IT WILL HURT YOU MOST. Tapi, bukan dengan cara mengaibkan diri kita. MEREKA TAK AKAN SIA-SIAKAN KITA DAN MEREKA TAK AKAN GIVE UP DENGAN KITA. Trust me. They won't, In shaa Allah.

Percaya kepada kuasa Allah. Kita berusaha, Allah yang tentukan. Berharap pada DIA. Mengadu pada DIA. Allah MAHA MENGASIHANI, MAHA PENGAMPUN, MAHA MEMAHAMI. Allah yang menjaga hati manusia. Berdo'a padaNYA.In shaa Allah, Allah akan tunjukkan pada kita, siapa yang betul2 akan bersama dengan kita, In shaa Allah. Banyakkan bersangka baik dengan Allah. Berusaha, Berdo'a, Tawakkal. Believe in Allah, you will get what you needed the most, In shaa Allah.

In shaa Allah, mereka yang bersama-sama dengan kita akan bantu kita terus ke Jannah.

Pesanan buat diri sendiri juga yang penuh dengan kekhilafan dan sentiasa berusaha untuk berubah kearah yang lebih baik.

p/s: As a brother, and as a friend, you have taught me well, SAHABAT. Thank you so much. I am so proud to have a relationship with you. May Allah bless you all the time, in shaa Allah. ^_^


2 comments:

zahratuljannah said...

kat dunia nih Allah bagi banyak pilihan n peluang.. grab it! itu tanda syukur,ia tanda harap.. :)

semoga persahabaan kalian diredhai Allah atas semangat saling menaikkan,bukan menjatuhkan.. insyaAllah ^_^

salam ziarah abg haziq ^_^

chiko90tuah said...

terima kasih, zahratuljannah. :)

STESRI'S PANORAMA-Khas untuk ex-stesrians06'/07'

STESRI MEMORIES-Khas untuk ex-stesrians 06'/07'